REGULAMIN PRZEPROWADZANIA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA 2018 ROK I KOLEJNE LATA
Regulamin Budżetu Obywatelskiego
Regulamin Budżetu Obywatelskiego zmiany
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Budżet Obywatelski Ostrowca Świętokrzyskiego to proces konsultacji społecznych
z mieszkańcami Ostrowca Świętokrzyskiego mający na celu włączenie mieszkańców
w decydowanie o wydatkach finansowanych z części budżetu Gminy Ostrowiec Świętokrzyskiego na zaproponowane i wybrane przez nich zadania. - Środki w ramach budżetu obywatelskiego będą corocznie ujęte w budżecie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski i podzielone na dwa obszary:
- zadania inwestycyjne i remontowe,
- pozostałe zadania, inne niż wymienione w pkt 1).
- Ze środków budżetu obywatelskiego finansowane mogą być zadania należące do zadań własnych gminy, które są możliwe do realizacji w trakcie danego roku.
- W przypadku zadań, które wymagają lokalizacji na określonym terenie powinien on stanowić teren, na którym Gmina Ostrowiec Świętokrzyski może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne na te zadania.
- W ramach budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane następujące zadania:
- których wymagany koszt całkowity na realizację przekraczałby wysokość środków przewidzianych na obszar zadań, z zastrzeżeniem, iż koszt całkowity na realizację pojedynczego zadania w ramach obszaru wskazanego w ust. 2 pkt 1) i 2) nie może przekroczyć 75% środków przeznaczonych na dany obszar;
- które po realizacji generowałyby koszty niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania;
- które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami i programami,
w szczególności z planami zagospodarowania przestrzennego; - które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy;
- które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawo własności;
- które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenia wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;
- które byłyby w jakikolwiek sposób odpłatne dla ostatecznych użytkowników i nie były ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców.
- Konsultacje społeczne z mieszkańcami Ostrowca Świętokrzyskiego na temat zadań finansowanych w ramach budżetu obywatelskiego przeprowadzane będą na zasadach
i trybie określonym w Dziale XI Statutu Gminy Ostrowiec Świętokrzyski. - Konsultacje poprzedzone będą skierowaną do mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego akcją informacyjno-edukacyjną prowadzoną przez Urząd Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego, która ma na celu przybliżenie mieszkańcom idei budżetu obywatelskiego oraz zachęcenie do składania propozycji zadań do realizacji.
- Konsultacje społeczne z mieszkańcami Ostrowca Świętokrzyskiego na temat zadań finansowanych w ramach budżetu obywatelskiego przeprowadzane będą na zasadach
ROZDZIAŁ II
NABÓR PROPOZYCJI ZADAŃ PUBLICZNYCH
- Nabór wniosków z propozycjami zadań publicznych do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego ogłasza Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego, podając do publicznej wiadomości termin naboru oraz informację o sposobie i miejscu zgłaszania wniosków.
- Propozycje zadań do zrealizowania można zgłaszać przez okres nie krótszy niż 14 dni.
- Zgłoszenie propozycji zadania następuje na formularzu, którego wzór stanowi załącznik
nr 1 do niniejszego Regulaminu, wraz z dołączoną listą z podpisami co najmniej
20 mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego popierających dane zadanie. - W przypadku osoby małoletniej do wniosku należy dołączyć zgodę opiekuna prawnego
na złożenie wniosku. W przypadku popierania zadania przez osobę małoletnią do listy poparcia dołączyć należy oświadczenie opiekuna prawnego o wyrażeniu zgody na poparcie zadania. Wzór oświadczenia opiekuna prawnego stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu. - Mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego może złożyć dowolną liczbę propozycji zadań publicznych, przy czym każda z nich wymaga odrębnego wniosku.
- Wypełniony formularz zgłoszeniowy propozycji zadania wraz z listą mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego popierających to zadanie oraz oświadczeniami opiekunów prawnych w przypadkach określonych w ust. 4 powinien być złożony w oryginale
w Urzędzie Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego lub przesłany poprzez operatora pocztowego. O zachowaniu terminu do zgłoszenia propozycji zadania decyduje data wpływu dokumentów do Urzędu Miasta. Wypełnione i zeskanowane w/w dokumenty można również przesłać drogą elektroniczną na podany przez Prezydenta Miasta
w ogłoszeniu o naborze wniosków adres poczty elektronicznej. Zgłoszonym zadaniom nadaje się numery według kolejności wpływu dokumentów do Urzędu Miasta. - Mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego może popierać - poprzez złożenie podpisu na liście mieszkańców popierających zadanie - dowolną ilość propozycji zadań publicznych.
ROZDZIAŁ III
WERYFIKACJA PROPOZYCJI ZADAŃ
- Zgłoszone przez mieszkańców wnioski podlegają weryfikacji, której dokonują właściwe merytorycznie wydziały Urzędu Miasta lub jednostki w zależności od obszaru zadania.
- Weryfikacja złożonych wniosków następuje pod względem formalnym tj. kompletności
i zgodności z przyjętą procedurą oraz pod względem faktycznych możliwości realizacji proponowanych zadań, w szczególności kosztów ich realizacji. - Na etapie weryfikacji dopuszcza się – po uzyskaniu zgody wnioskodawcy – modyfikację zakresu rzeczowego wniosku oraz łączenie wniosków dotyczących realizacji tego samego zadania publicznego. Dopuszcza się możliwość uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia wezwania przez właściwy wydział Urzędu Miasta lub jednostkę.
- Warunkiem koniecznym dalszego procedowania wniosku jest jego pozytywna weryfikacja, ze szczególnym uwzględnieniem faktycznych kosztów realizacji zadania.
- Weryfikacja wniosku następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 21 dni
po zakończeniu naboru wniosków lub uzupełnieniu wniosku. - Prezydent Miasta podaje do publicznej wiadomości listę pozytywnie zweryfikowanych wniosków, które poddane zostaną głosowaniu oraz listę wniosków zweryfikowanych negatywnie wraz z podaniem uzasadnienia – w kolejności według nadanego numeru,
o którym mowa w rozdziale II ust. 6. - Listy, o których mowa w ust. 6, podawane są do publicznej wiadomości, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta, w obwodach konsultacyjnych oraz umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta.
ROZDZIAŁ IV
WYBÓR ZADAŃ DO REALIZACJI
- Wybór zadań rekomendowanych przez mieszkańców do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego następuje w drodze głosowania, które ogłasza Prezydent Miasta, podając do publicznej wiadomości termin głosowania a także wskazując wykaz zadań publicznych, których głosowanie będzie dotyczyć.
- Uprawnionym do głosowania jest każdy pełnoletni mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego.
- Poprzez złożenie podpisu na liście konsultacyjnej uprawniony do głosowania może oddać dwa głosy – po jednym na wybrane zadanie z każdego obszaru zadań, zaznaczając na karcie zadań każdego z obszarów wybrane zadanie.
- Złożenie więcej niż jednego podpisu na liście konsultacyjnej powoduje nieważność wszystkich oddanych głosów. Niezaznaczenie żadnego zadania w obszarze zadań lub zaznaczenie więcej niż jednego zadania z tego samego obszaru zadań powoduje nieważność głosu na zadanie z tego obszaru zadań.
- Ustalenie wyników polega na zsumowaniu przez pełnomocników ds. konsultacji ważnych głosów oddanych na każde z zadań zgłoszonych do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego oraz sporządzeniu listy z wynikami, odrębnej dla każdego z obszarów zadań.
- Pełnomocnicy ds. konsultacji przekazują Prezydentowi Miasta protokolarnie wyniki liczenia głosów.
- Rekomendowane do realizacji zostają zadania publiczne, które uzyskały największą liczbę głosów, z zastrzeżeniem ust. 8 - 10.
- O liczbie zadań, które zakwalifikowały się do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego decyduje zarezerwowana pula środków finansowych przeznaczonych na dany obszar zadań.
- W przypadku, gdy po wyborze zadania z największą liczbą głosów pozostała pula środków finansowych nie jest wystarczająca na realizację następnego zadania z listy,
za zarekomendowane do realizacji uznaje się kolejne, mieszczące się w kwocie, jaka pozostała do dyspozycji w danym obszarze zadań. - W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwa albo więcej zadań, o kolejności na liście decyduje losowanie, które przeprowadza Prezydent Miasta, z zastrzeżeniem ust. 11.
- W przypadku, gdy zadania, o których mowa w ust. 10 nie zostały wybrane przez mieszkańców do realizacji, losowania nie przeprowadza się uznając te zadania
za równorzędne. - W przypadku wzajemnego wykluczania się zadań np. z uwagi na wskazanie tego samego terenu na którym mają być wykonane, wybiera się zadanie, które uzyskało większą liczbę głosów.
- Prezydent Miasta przedstawia wyniki konsultacji Radzie Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego oraz podaje je do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Urzędzie Miasta, w prasie lokalnej oraz w obwodach konsultacyjnych.
- Mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego, który złoży propozycję zadania, o której mowa w Rozdziale II ust. 3, nie może uczestniczyć w pracach punktu konsultacyjnego.
- W dniach przeprowadzania konsultacji społecznych nie można prowadzić akcji promocyjnych zgłoszonych zadań w obrębie punktów konsultacyjnych.
- Przewiduje się możliwość zwiększenia puli środków przewidzianych dla zadań z obszarów wskazanych w Rozdziale I ust. 2 na każdym etapie realizacji budżetu obywatelskiego.
ROZDZIAŁ V
PRZYJĘCIE ZADAŃ PUBLICZNYCH DO REALIZACJI
- W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta zadania publiczne rekomendowane przez mieszkańców do realizacji
w ramach budżetu obywatelskiego celem uwzględnienia w budżecie. - W sytuacji, gdy po wyczerpaniu trybu przewidzianego dla sposobu wyłaniania zadań do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, wskutek oszczędności po przeprowadzonych postępowaniach przetargowych, z przeznaczonej kwoty budżetu pozostanie niewykorzystana pula środków finansowych, będzie ona przeznaczona na realizację następnych zadań z listy, które uzyskały kolejno największą liczbę głosów, a możliwych do zrealizowania w ramach tych środków oraz w danym okresie.
- Zbiorcza informacja z wykonania zadań w ramach budżetu obywatelskiego według stanu na koniec roku kalendarzowego podana będzie do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta oraz publikację w prasie lokalnej.